Wees bescheiden in je spreken, maar onovertrefbaar in je daden

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 
Men weet, dat het Griekse woord "euangelion" eenvoudig "goede tijding" betekent. Zij die deze tijding brengen, komen dus met een "goede boodschap" en deze moet de hoorders verheugen, zodat het tevens een "blijde boodschap" is.
In de Schrift betreft dit woord goede tijdingen van een bijzondere aard en in die zin spreekt men dus in het algemeen van DE goede tijding of HET evangelie. Dat wil niet zeggen, dat die goede tijding altijd dezelfde zaak betreft. Men kan ze verdelen in meerdere goede tijdingen, met het oog op de zaak die speciaal in visie is. Het is evenwel zeer belangrijk eraan te denken, dat al de goede tijdingen van dezelfde aard zijn. Wij hebben in onze studie over de woorden "Ander en andersoortig" de aandacht reeds gevestigd op Galaten 1:6, 7. De vertaling van Voorhoeve leest: "Overgaat tot een ander (heteros) evangelie, hetwelk geen ander (allos) is". Wel zijn er andere van dezelfde soort zegt hij, maar hier betreft het een zodanig niet, maar een andersoortig.
De tijding die Paulus had gebracht had hij door openbaring van Jezus Christus (Galaten 1:12). De tijding waartoe de Galaten overgingen, was er een van een andere oorsprong en inhoud, het kwam van de mens, waarschijnlijk gedreven door satan.

Welke "evangeliën" zullen wij nu onderscheiden?
  • Het eerste dat vermeld is, betreft het evangelie des koninkrijks (Mat. 4:23) dit is het Koninkrijk op aarde. Nu de Messias gekomen was, kon al wat God gesproken had door middel van al Zijn heilige profeten van de gehele aioon, vervuld worden! Eén ding was echter nog nodig: de bekering van het uitverkoren volk Israël. Eerst moet dit Volk zijn plaats innemen door het geloof, alvorens God verder Zijn Voornemen zou uitwerken. Die tijding wordt dan ook begeleid door de genezing van alle ziekte en alle kwaal.
  • Verder lezen wij in Handelingen 20:24 van het "Evangelie der genade Gods". Tot nu toe had Paulus het Koninkrijk overal uitgeroepen (vers 25 - "Gods" staat in geen der drie voornaamste handschriften). Nu ging Paulus zijn "loop volbrengen" (of "volmaken") en ook zijn "dienst" (Grieks: rentmeesterschap of bedeling) volbrengen "om te betuigen het Evangelie der genade Gods". Het Koninkrijk was reeds genade, maar nu : ging het nog verder en Paulus zal hier wel in het bijzonder bedoeld hebben, wat hij later heeft meegedeeld in Efeze, Filippenzen en Kolossenzen.
  • Wij lezen ook van het "Evangelie van Christus" (b.v. 1 Korinthe 9:12 en Filippenzen 1:27). Dat zal wel de beste uitdrukking zijn van HET Evangelie in zijn geheel genomen. Evenals de "Verborgenheid van Christus" (Efeze 3:4) alles omvat wat in de Schriften over Hem geopenbaard is, zal ook wel de goede tijding van Christus, alle goede tijdingen omvatten.
  • De laatste vermelding van "evangelie" is in Openbaring 14:6 "En hij had het eeuwige Evangelie, om te verkondigen dengenen, die op aarde wonen". De inhoud wordt in vers 7 gegeven: "Vreest God ...". De valse profeet wil eenmaal, dat allen het beest zullen aanbidden (Openbaring 13). Hiertegenover vraagt God, Hem te vrezen, Die alles geschapen heeft.

Men zou nog andere evangeliën kunnen onderscheiden, maar wij achten het niet nodig dit nu te doen. In een volgende studie hopen wij nu iets na te gaan over het "prediken" en "verkondigen" van goede tijdingen en andere dingen

Deel deze pagina via

Darwin

Darwin: een aanhanger van Johannes van Helmond?Johannes van Helmond leefde rond begin 1600 en schreef een recept voor het maken van muizen: als je oude lappen en graan in een vat stopt en wegzet op een zolder of in een schuur, dan zullen na verloop van tijd vanzelf muizen ontstaan. Het was een wetenschappelijk experiment en herhaalbaar met telkens hetzelfde resultaat. Ook vandaag de dag kan je hetzelfde experiment herhalen met nog steeds dezelfde resultaten.  Het was Louis Pasteur die drie eeuwen later, aan het einde van de 19e eeuw, aantoonde dat het spontaan ontstaan van muizen (en leven), onzin was... totdat de evolutietheorie de kop op stak, met haar bewering dat in een ver verleden spontaan leven ontstaan is uit een levensloze massa... Ik denk dat Darwin een aanhanger was van Johannes van Helmond ... ;) (overgenomen uit Bijbelvast onderwijs)                       

Even een vraag

Heb je vertrouwen in het nieuwe kabinet?

Volg ons via twitter @egkaleo

Agenda

  • 22 10 2017
    samenkomst met Frans Voskamp 10:00 tot 11:30

Recente preken

Loading Player...

Vers van de dag

Psalmen 118:22-22
De steen, dien de bouwlieden verworpen hadden, is tot een hoofd des hoeks geworden.