zondag 16 november 10:00 - 11:30 spreker Cees Terpstra
  • Dag 313 "En zij hielden niet op iedere dag in de tempel en bij de huizen onderwijs te geven en Jezus Christus te verkondigen" (Hand. 5:42). De apostelen werden weer gevangen gezet, maar een engel van de Heere liet hen vrij. Ze gingen in de tempel getuigen: "Maar Petrus en de apostelen antwoordden en zeiden: Men moet aan God meer gehoorzaam zijn dan aan mensen. De God van onze vaderen heeft Jezus opgewekt, Die u omgebracht hebt door Hem aan een kruishout te hangen. Deze Jezus heeft...

    Lees de volledige dag

"Als je niet durft te verdwalen, zul je nooit een nieuwe weg vinden"

De grote lijnen in de Bijbel in begrijpelijke taal

verlorenschaapHoi. Ken jij God? Lastig he? Ik snap wel als je daar geen antwoord op kunt geven.
Je kunt God namelijk niet zien. En toch is Hij het belangrijkste in deze wereld.
God is Licht en Leven. Hij geeft het leven door Zijn Geest, Zijn adem.
Wanneer we ademen, dan leven we. Wanneer we niet meer ademen, zijn we dood.
Zo heb je ook God nodig, zonder God heb je geen leven.

Meer weten download dan de artikelen in deze serie.
Een stukje uit de pdf:

Nieuw nieuws

Paulus en Silas in FilippiPaulus krijgt van God heel nieuw nieuws. Dat de Messias of Christus zou komen, stond al in de oude boeken van de Bijbel. God had al aan Eva beloofd dat een mens na haar de satan zou overwinnen. De profeten hadden gezegd dat de Messias zou komen. Dit nieuws was wel goed nieuws, maar het was al bekend.

Paulus krijgt van God te horen wat nog niet in de boeken stond. De Heere God had het al wel bedacht: Hij wilde mensen die bij Hem zouden wonen als Zijn gezin. Die mensen worden genoemd: de gemeente, het lichaam van Christus. Christus is het Hoofd en de gelovigen zijn Zijn lichaam.
Een stukje uit de pdf:

Jeruzalem

StefanusPetrus en Johannes waren bekende leerlingen of apostelen. Zij vertellen hetzelfde nieuws als de Heere Jezus en zij doen ook dezelfde wonderen. Ze genezen zieken. Maar net als bij de Heere worden ze door de leiders van de Joden gevangen genomen.
Een andere gelovige die ook wonderen deed, was Stefanus. Hij werd gevangen genomen en ze zeiden dingen over hem die niet waar waren.
Stefanus vertelt in het kort wat het volk heeft meegemaakt. Dat Abraham geroepen werd. Dat Izak geboren werd en Jakob. Dat Jakob 12 zoons kreeg en dat die met elkaar een heel volk zijn geworden. Dat Mozes het volk uit Egypte heeft geleid, maar dat het volk niet luisterde. Dat er profeten kwamen, maar dat het volk niet luisterde. Dat de Heere Jezus is gekomen en dat het volk nog steeds niet wil luisteren.
Ze worden zo boos dat ze Stefanus dood gooien met stenen.
Het goede nieuws van de Heere Jezus
Een stukje uit de pdf:

Keer terug naar God

verlamdeToen de Heere Jezus volwassen was geworden, ging Hij de Joden vertellen waarom Hij op aarde was. Hij zei: keer terug naar God, want het koninkrijk komt bijna. Nou kan iedereen natuurlijk van alles roepen, maar de Heere Jezus deed allemaal tekenen en wonderen. Zo wisten de mensen dat Hij van God kwam. Hij maakte alle zieken beter: blinden konden weer zien, lammen konden weer lopen, zelfs mensen die overleden waren, maakte Hij levend.
Iedereen kon dan gezond het koninkrijk binnengaan, dan zou de Koning regeren en konden alle volken bij Koning Jezus gaan horen.

Maar de Joden geloofden het niet. Ze vonden het verschrikkelijk wat de Heere Jezus zei en vonden dat Hij liep te spotten. In onze tijd zijn er heel veel mensen die spotten met God. Ze maken God en de gelovigen belachelijk, ze vinden het ouderwets, ze vinden zichzelf slimmer. Ze vinden eigenlijk dat ze zelf een stukje god zijn. Wanneer de Heere Jezus zei dat God Zijn Vader is, dan vonden de Joden dat spotten. Maar de Heere Jezus sprak de waarheid.
Een stukje uit de pdf:

Verzoendag

VerzoendagIn de zevende maand op de tiende dag was de Verzoendag. De Hogepriester ging een offer brengen, dat deed hij maar 1 keer per jaar. Hij ging de tabernakel in en het volk stond buiten te wachten. Wanneer hij weer naar buiten kwam, was het offer aangenomen en kon het volk weer een jaar verder.
De Heere Jezus is met Zijn bloed de tabernakel in de hemel ingegaan om voor God te komen en verzoening te doen. Dat deed Hij voor de hele schepping. Iedereen die dat gelooft, is gered van het kwaad.

We wachten nu erop dat Christus weer naar buiten komt.
Een stukje uit de pdf:
Jesaja
vrederijkDe profetie van Jesaja is heel erg groot. Het is vooral bekend om de profetieën over de Messias. Met Kerst horen we vaak: Een Kind is ons geboren en een Zoon is ons gegeven. Het volk Israël wist dat er een Zoon zou komen. Maar die Zoon wordt Eeuwige Vader genoemd en Sterke God, Vredevorst.
Hier kun je dus zien dat de Vader ook de Zoon is. De Heere Jezus is God. En God laat Zich zien in de Heere Jezus.
Toen de Heere Jezus dat vertelde aan de Joden die bij Hem waren, snapten ze het niet en werden ze erg boos omdat Hij dat zei. Maar ze hadden het dus kunnen weten, als ze de profetie van Jesaja goed gelezen hadden.

Jesaja vertelt hoe het vrederijk eruit zal zien. Dan eten de dieren elkaar niet meer op. Niemand doet meer kwaad.
Een stukje uit de pdf:
Salomo
Salomos rechtspraakWanneer David oud is, wordt zijn zoon Salomo tot koning gezalfd. Wanneer Salomo koning is, zoekt de Heere God hem op en zegt dat hij alles mag vragen wat hij wil.
Dat is toch wat. Wat zou jij vragen? Veel geld of iets anders?
Salomo zegt: Ik ben nog zo jong en ik weet nog niet veel. Ik wil graag wijsheid zodat ik het verschil weet tussen goed en kwaad.
Weet je nog de Eva at van de boom van de kennis van goed en kwaad? Zij was toen ook nog te jong om met deze kennis om te gaan. Wij moeten dat ook leren door gehoorzaamheid aan het Woord van God.
Een stukje uit deze pdf:

Simson DagonDe familie van Israël was in Egypte een groot volk geworden. Ze hadden een leider nodig die hun de weg kon wijzen.
Eigenlijk was de Heere God hun Leider of Koning of Rechter, maar de mensen hadden niet allemaal persoonlijk contact met God.
Wij hebben dat wel, wij kunnen allemaal ieder voor zich met de Heere God praten en Hij luistert naar ons en door de Bijbel, Zijn Woord, krijgen we antwoord.
Israël wordt vergeleken met schapen die een herder nodig hebben. En die hebben ze gekregen.
Een stukje uit deze pdf:
Hof Eden
adamGod plantte een tuin, een hof, op de aarde. Om de tuin liepen vier rivieren. De tuin lag in het Midden-Oosten in de buurt van Israël.
Het was altijd goed weer, want ’s ochtends werd het land nat van de dauw, maar het regende nooit.
Adam moest heel goed voor deze tuin zorgen en hem steeds groter maken, zodat heel de aarde weer mooi werd. Het moest worden zoals de Heere God het eerst bedoeld had.
 
 
Powered by Phoca Download