Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Kaleo presenteert Iniminies. Wat is dat zul je denken. We posten met enige regelmaat korte (prikkelende) gedachtes over diverse (Bijbelse) onderwerpen, de pennevruchten van Ineke van Lieshout. Lees mee en geniet.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 
Adighfa-car"> rs tsaanpassimalh1> rs tsa="{"id":"123","haaes":13}anpassimalh1> rs tsaert uil label-infomm=adtps:19ardeer" />il label-infomm=am dee">09ardeer" />
il label-infomm=ayes,w"id="244" data-levelrbeerHo-te Slas nameggers :r zoRsle juibtemfardeer" /> il label-infomm=ayeclas2lick een 21:30ardeer" /> dy>
uil label-infomm=adtps:22ardeer" />il label-infomm=am dee">09ardeer" />
il label-infomm=ayes,w"isvmla maaltijd Jaiv Plomiv style /> il label-infomm=ayeclas1lick een 11:30ardeer" /> dy>
malh1> rs tsaec="/mecont oeardeer" ea-level="2"mm=ayeclnstalas19 09meg22 09ar> malh1> rs tsaec="/me2ta oeardeer" ea-level="2"mm=ayeclnstalas29 09meg05och i> malh1> rs tsaec="/me3ta oeardeer" ea-level="2"mm=ayeclnstalas06ochmeg13och i> malh1> rs tsaec="/me="dr oeardeer" ea-level="2"mm=ayeclnstalas17ochmeg20och i> malh1> rs tsaec="/me5"dr oeardeer" ea-level="2"mm=ayeclnstalas27ochmeg03oc1 i> malh1> rs tsaec="/me6"dr oeardeer" ea-level="2"mm=ayeclnstalaschm11meg14oc1 i> malh1> rs tsaec="/me7"dr oeardeer" ea-level="2"mm=ayeclnstalasc7m11meg24oc1 i> malh1> rs tsaec="/me8"dr oeardeer" ea-level="2"mm=ayeclnstalas01 empeg08 em i> malh1> rs tsaec="/me9"dr oeardeer" ea-level="2"mm=ayeclnstalasempempeg15 em i> malh1> rs tsaec="/me10"dr oeardeer" ea-level="2"mm=ayeclnstalas2mpempeg29 em i> malh1> rs tsaec="/me1cont oeardeer" ea-level="2"mm=ayeclnstalas05o01meg11o01 i> malh1> rs tsaec="/me12ta oeardeer" ea-level="2"mm=ayeclnstalasemp01meg19o01 i> malh1> rs tsaec="/me13ta oeardeer" ea-level="2"mm=ayeclnstalas23p01meg23p01 i> malh1> rs tsaec>evioudevel="2"mm=a‹uage" cot il labs"> malh1> rs tsae exsevel="2"mm=a w--ocial-mod-yes,w-acta t or Moasveroaar topan in de e e ia-level="2"cw--ocial-mod-hod=eacta te euMEN 109, cw--ocial-mod-hod=s-> ss="co denkt atwitterinterbrt nt/e vrt?tle"=ne"> %20-%20t /die%20-%20isje%202" dataurl= denk%3A%2F%2Fan hetgeen g%2Ftent_rating"> %2Fam g src="/me%2Fia/system/images/ra%2Fmooiste meisjes ue=yes,widS ver on Twitter" lurl" titl="artt> /luer tinss="cowww.ka:?subject=Iwze methouij wze meyouwze memZij wze melikewze methis! datatere=Webn-inp;
%0D%0ATes,wp;
%20-%20t /die%20-%20isje%202"%0D%0AD %2Fam g src="/me%2Fia/system/images/ra%2Fmooiste meisjes ue=yes,widRentems Egthis haaerukk/luer tin evalue r > gneenag legeiouwenvelass="" hrh3ata-level="2" odus=acss=ra-level="2"il label-infoa-3 tag-lis valn vef Esthere dde vermelem">ss="con   >il label-info dye" cot/> il label-infoa-3 tag-lis valn vef Esthere dde vermelem">ss="con  a :tot lelde t=1&a Es, ieweb >il label-info dye" cot/> il label-infoa-3 tag-lis valn vef Esthere dde vermelem">ss="con  a atag- >il label-info dye" cot/> il label-infoa-3 tag-lis valn vef Esthere dde vermelem">ss="con  a gebrr deweerstri cl >il label-info dye" cot/> il label-infoa-3 tag-lis valn vef Esthere dde vermelem">ss="con  Ste Tesud >il label-info dye" cot/> il label-infoa-3 tag-lis valn vef Esthere dde vermelem">ss="con   ">Ste liefdeaormt d="244 >il label-info dye" cot/> il label-infoa-3 tag-lis valn vef Esthere dde vermelem">ss="con   Pmeeskco >il label-info dye" cot/> il label-infoa-3 tag-lis valn vef Esthere dde vermelem">ss="con   Nehemia >il label-info dye" cot/> il label-infoa-3 tag-lis valn vef Esthere dde vermelem">ss="con  Ste Amod >il label-info dye" cot/> il label-infoa-3 tag-lis valn vef Esthere dde vermelem">ss="con   Micha >il label-info dye" cot/> il label-infoa-3 tag-lis valn vef Esthere dde vermelem">ss="con  a
  • >il label-info dye" cot/> il label-infoa-3 tag-lis valn vef Esthere dde vermelem">ss="con  a Goningt zogverbeelvaa >il label-info dye" cot/> il label-infoa-3 tag-lis valn vef Esthere dde vermelem">ss="con   Obadja >il label-info dye" cot/> il label-infoa-3 tag-lis valn vef Esthere dde vermelem">ss="con  Ste op="od >il label-info dye" cot/> il label-infoa-3 tag-lis valn vef Esthere dde vermelem">ss="con  Ste t /die >il label-info dye" cot/r > < r > Reblije cl ehrh3ata-level="2" odus=acss=ra-level="2" &stsermd=set />a-uMEN 109, &stsermd=s_ue="">Ste >i ceN 109, &stsermd=s_lijrycontte >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>il label-infoh,resizable=yes,widS cr: Enminil' c't Wout<br/>SerirmeSiefd maal<br/>Datum:a begagling eptember 2019"mprop="main="https://sermd=spea cr/sermd=/1039ratidorsierlr-l' -ornan?Iuided=10conDe :'rsierlril' cOrnan e>>>>>>>>>i ting>>>>>>>>>>>i ceN 109, &stsermd=s_lijry2ta >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>il label-infoh,resizable=yes,widS cr: FraaerVoskamp<br/>SerirmeSiefd maal<br/>Datum:a begagl08g eptember 2019"mprop="main="https://sermd=spea cr/sermd=/1036-/>Deze fd-brt -gods-van i-nede-nies/doof?Iuided=10conL>Deze fdebrt tijk, want a- emooogverb doof e>>>>>>>>>i ting>>>>>>>>>>>i ceN 109, &stsermd=s_lijry3ta >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>il label-infoh,resizable=yes,widS cr: Ho-te Slas na<br/>SerirmeDe Efezebtemf<br/>Datum:adee osgagl0ng eptember 2019"mprop="main="https://sermd=spea cr/sermd=/1037ratiefezebtemf-" data-01?Iuided=10conDe Efezebtemfa- " datap01 i e>>>>>>>>>i ting>>>>> value="rcla-level="2" &stsermd=s_play m">Ste la-le: articlee Deze fdebrt tijk, want a- emooogverb doof',d r fdt");}jQuery("#sermd="+ rs t.n mix).addCel="("ss-> r fdt");vt tlijry = jwplay m().getPlayue="Iuid();if (lijry.duraZij k> 0){yecl = new Array();vt thrs = Math.flant(lijry.duraZij /3600);if (hrs > 0){yecl.push(hrs);}vt tmini= Math.flant((lijry.duraZij k-thrs * 3600)/60);if (hrs == 0 ||tmini>= 10){yecl.push(min);} rbann{yecl.push("0" +tmin);}vt tseci= lijry.duraZij k-thrs * 3600k-tmini* 60;if (seci>= 10){yecl.push(sec);} rbann{yecl.push("0" +tsec);}vt tduraZij k= yecl.join(":");jQuery("#playtem/duraZij ").html(duraZij );} rbann{jQuery("#playtem/duraZij ").html("");}jQuery("#playtem/pic").attr("src"stmajry. clea);if(lijry. clea){jQuery("#playtem/pic").show();}rban{jQuery("#playtem/pic").hp="();}if(lijry.error){jQuery("#playtem/error").html(lijry.error);jQuery("#playtem/error").show();}rban{jQuery("#playtem/error").hp="();}jQuery("#playtem/yes,w").html(lijry.yes,w);jQuery("#playtem/d < >>>>>>>>>de br/< >>la-level="2" &stsermd=s_lirtt> />a-3 p="main="https://sermd=spea cr/sermd=s?Iuided=10conA kro cl < >r > < r > Reblijhaeenspast ehrh3ata-level="2" odus=acss=ruMEN 109, &stnewechtd-ue="">Sti ce-temscopee-tem, met denkt a hetma.orgnAan ondt> />-3 p="mainSte il lab-temprop="n vef< >>>>Ups">lste irdeer" /> i ce-temscopee-tem, met denkt a hetma.orgnAan ondt> />-3 p="mainevos-d=s/ign:vierosen/reeu crs-202k="wtemprop="ur ">Ste il lab-temprop="n vef< >>>>S crog m20te irdeer" /> i ce-temscopee-tem, met denkt a hetma.orgnAan ondt> />-3 p="mainevos-d=s/ign:vierosen/am g src="/mgagla"twtemprop="ur ">Ste il lab-temprop="n vef< >>>>d="244" datagaglate irdeer" /> i ce-temscopee-tem, met denkt a hetma.orgnAan ondt> />-3 p="mainevos-d=s/mit"rm omd/anbi"twtemprop="ur ">Ste il lab-temprop="n vef< >>>>ANBI t=1&rm omdte irdeer" /> i ce-temscopee-tem, met denkt a hetma.orgnAan ondt> />-3 p="mainevos-d=s/mit"rm omd/neeracy"twtemprop="ur ">Ste il lab-temprop="n vef< >>>>Peeracy244eidte irdeer" /> i ce-temscopee-tem, met denkt a hetma.orgnAan ondt> />-3 p="maintent_rating"> inim1> s/lede-d=a-xim1> s/382-d=a5den-l' -d=aweerrer" wtemprop="ur ">Ste il lab-temprop="n vef< >>>>Ddh5den,l' cddhWeerrerte irdeer" /> i ce-temscopee-tem, met denkt a hetma.orgnAan ondt> />-3 p="maintent_rating"> Ste il lab-temprop="n vef< >>>> doorhulpn wij' cddhema ute irdeer" /> i ce-temscopee-tem, met denkt a hetma.orgnAan ondt> />-3 p="maintent_rating"> Ste il lab-temprop="n vef< >>>>Dooeust ks bril dit boekijte irdeer" /> Nad zaleadewnloaas ehrh3ata-level="2" odus=acss=ra-level="2" odus=van Hf Estherpaddtem: 5t a"=ra-le Estherpaddtem-bottod: 3t artle"-align: ln: a"=r class="a denkt aan hetgeen gr clearfjdewnloaas/file clearfpdf.png" dagen="18"rrmeldi="18"r Esthertikel c 0t ar uite pl-align: top;Body"> "thv -3 p="maindewnloaas/dewnloaa/4ing"> rc="/m uislasen/67ing"> rc="/mgag-dtem-eemar b toehr > "thv -3 p="maindewnloaas/dewnloaa/4ing"> rc="/m uislasen/66ratige begi-l in-" data-7n=hr > "thv -3 p="maindewnloaas/dewnloaa/4ing"> rc="/m uislasen/65ratige begi-l in-" data-6n=hr > "thv -3 p="maindewnloaas/dewnloaa/4ing"> rc="/m uislasen/64ratige begi-l in-" data-5=atehr > "thv -3 p="maindewnloaas/dewnloaa/4ing"> rc="/m uislasen/63ratige begi-l in-" data-4=atehr > Inloeid ningt lr de ehrh3ata-level="2" odus=acss= >>> ta-le: art"rm-lbij -usosn vef vel="2"t"rm-groupf< >>>>>>>>>ta-level="2"input-groupf< >>>>>>te>>tceN 109, fa fa-usos able=yes,widGyle="cuist di to/ing>>>>>>irdeer" />e>>>tcnpute: artodlg -usosn vef , met tle""en ve2"usosn vef vel="2"cnputet"rm-c ddrolelurbn mix="0" ver="18"hoede>>> moedceholel idGyle="cuist di /< >>>>>ir> >>tr> >>>>>>>ta-level="2"input-groupf< >>>>>>te>>tceN 109, fa fa-lock able=yes,widWeerrvan i to/ing>>>>>>irdeer" />e>>tcnpute: artodlg -r hotdf , met r hot-faf n ve2"r hot-faf vel="2"cnputet"rm-c ddrolelurbn mix="0"g>>>>>> m ver="18"moedceholel idWeerrvan i /< >>>>ir> >ir> hoede>>>ta-le: art"rm-lbij -r nimberf vel="2"t"rm-groupf< >>>>>ta-level="2"checkboxf< >>>>>tnone;et"rartodlg -r nimberf" />e>>>tcnpute: artodlg -r nimberf , met checkboxfhoede>>>n ve2"r nimberf vel="2"cnputfhoede>>>value2"yes /< Onthoud hoe>e>>>t/none;< >>>>>ir> >ia-level="2"c ddrol-groupf< >>>>tcnpute, met submi""en ve2"Submi""evel="2"btn btn-pr clry" value2"Inloegla"/< >>>ir> >iuMEN 109, un Esthaet />a de>>iting>>>>> 3 p="main="https://usoss/?view=r nn m dataItided=10con />a deGyle="cuist dii uigai n? >t/ning>>>>iting>>>>> 3 p="main="https://usoss/?view=r ses dataItided=10conWeerrvan ii uigai n? >t/ning>>> valueg>>> cnpute, met als do"en ve2"on="2"" value2"="h_usoss"/< >>>icnpute, met als do"en ve2"task" value2"usos.lbij "/< >>>icnpute, met als do"en ve2"retur"" value2"aW5kZXgucGhwP0l0ZW1pZD01ODU="/< >>>icnpute, met als do"en ve2"295b9cc29fdad215c175b1fccf6d27e6" value2"1"thv>> vfieldsesng>>> vt"rmuer > < >>ir> >> a-level="2"rowf< >>>>ta-level="2"c Testaempropy Zij ght=480e>hder clearfix">

    ss="conevos-d=s/mit"rm omd/routrelurl" titlself">Gylouw "His,Place", Juliannt_ri/2e63 3262 SH Oud-Beije staa ss="conevos-d=s/c ddacsslurl" titlpverw woeioil )tehr> < >t/> < >>ir> n:tain//FOOTERe-bijtr >

  • Het Bijbelboek Esther – Deel 4 – Esther 2

    uit: AMEN 109, pagina 10

    Sebastiaan de Graaf
    In dit vierde artikel over het boek Esther staan wij stil bij de inhoud van het tweede deel van het tweede hoofdstuk van dit Bijbelboek (Esther 2:12-2:20).

    Nadat koningin Vasthi aan de kant is gezet, komt er een moment waarop Ahasveros terug denkt aan hetgeen gebeurd is. Hierop laat hij een bevel uitgaan om de mooiste meisjes uit het land te verzamelen, met als doel hier een nieuwe koningin uit te kiezen. Esther behoort tot de meisjes die uitgekozen worden. Zij komt in het vrouwenverblijf van de burcht Susan onder de hoede van Hegai terecht, bij wie zij in de gunst valt. Zodoende krijgt Esther een voorkeursbehandeling. Ondanks dat zij door haar afgeschermde verblijf op geen enkele wijze door Mordechai te benaderen valt, probeert hij haar toch in de gaten te houden door bij het vrouwenverblijf naar haar te informeren. Het gaat Esther daar naar omstandigheden goed. Zij wordt uiteindelijk zelfs tot koningin gemaakt in de plaats van Vasthi. Het is deze gebeurtenis die in dit artikel centraal staat.

    De Koninklijke norm (Esther 2:12-14)

    In de verzen 12-14 van hoofdstuk 2 vinden wij een soort intermezzo op de geschiedschrijving rond de persoon van Esther. In dit tussengedeelte wordt beschreven hoe de meisjes in het vrouwenverblijf voorbereid worden op hun ontmoeting met de koning. Deze paar verzen staan echter niet op zich. Enerzijds beantwoorden zij de vraag van Mordechai uit vers 11 hoe het toch met Esther gesteld is. Anderzijds vormen zij een inleiding op hoe Esther omgaat met haar privileges en hoe zei uiteindelijk bij Ahasveros terecht komt. 

    Wanneer wij kijken naar de vraag hoe het Esther vergaat, dan kunnen wij hier op twee manieren naar kijken. Aan de ene kant kunnen wij zeggen dat het haar goed gaat. Zij wordt immers gedurende twaalf maanden behandeld met respectievelijk mirreolie, specerijen en schoonheidsmiddelen. Ook mag zij vragen wat zij wil wanneer zijn van het vrouwenverblijf naar de koning gaat. Het ontbreekt Esther aan niets. 

    Echter, aan de andere kant kan gesteld worden dat Esther gebruikt wordt door de koning. Want de reden waarom zij naar de koning mag, is in eerste instantie slechts om zijn seksuele behoeften te bevredigen. Voor Esther volgt er weliswaar meer, maar voor de andere meisjes blijft het hier uiteindelijk bij. Dit laatste gegeven wordt sterk uitgedrukt door de vier keer dat het werkwoord 'komen' wordt gebruikt in het Hebreeuws. Het wijst hier verkapt heen naar de gemeenschap die de koning met de meisjes heeft. Wij zien dit als volgt weergegeven: 

    v.12 "En wanneer een meisje aan de beurt was om bij koning Ahasveros te komen…"
    v.13 "…dan kwam het meisje op deze manier naar de koning…"
    v.14 "Zij kwam 's avonds en 's morgens keerde zij terug…"
    v.14 "Zij kwam niet meer bij de koning, behalve wanneer de koning naar haar verlangde…"

    Het mag duidelijk zijn dat het hier om een – laten wij het modern zeggen – 'one night stand' ging. Met name de laatste twee passages maken duidelijk dat het voor de meisjes zo is dat als zij eenmaal bij de koning zijn geweest, zij niet meer terugkeren naar het vrouwenverblijf van Hegai, maar enkel tot een bijvrouw werden in het tweede vrouwenverblijf onder de hoede van Saäsgaz. De meeste meisjes verbleven hier de rest van hun leven zonder ooit Ahasveros weer te zien of geliefd te worden door een andere man. Zij waren uiteindelijk niet meer dan seksslavinnen die overgeleverd waren aan de perverse neigingen van een machtige koning. Diezelfde koning schroomde daarbij niet om jongens/mannen voor het leven te verminken. Dit enkel met als doel om te voorkomen dat niemand anders met zijn maagden/bijvrouwen het bed zou delen dan hijzelf. 

    Al met al is het dus nogal dubbel wat hier beschreven is. Wanneer wij ons echter beperken tot Esther, dan zien wij dat het haar – in tegenstelling tot de andere meisjes – uiteindelijk goed af gaat. De andere meisjes blijven in deze geschiedenis naamloos en ongedateerd achter. Esthers naam wordt daarentegen een koninklijke, gedateerd in het zevende jaar van Ahasveros' regering. Zij wordt blijvend bij haar naam geroepen (vs. 14) en haar naam klinkt door tot op de dag van vandaag, wanneer wij Gods Woord lezen. 

    Zo krijgt de vraag van Mordechai hier een antwoord en vormt dit antwoord gelijk de opmaat voor het vervolg van deze bijzondere geschiedenis zoals wij deze vanaf vers 15 beschreven vinden.

    Het lot van Esther (Esther 2:15-18)

    Na het intermezzo van vers 12-14 gaat de geschiedschrijving rond Esther verder. Haar verhaal wordt in het perspectief geplaatst van de koninklijke norm waarmee meisjes gewoonlijk tot de koning gebracht werden. In vers 9 zagen wij al dat Esther welgevallig in de ogen van Hegai was en daarom een voorkeursbehandeling kreeg. Deze bevoorrechte positie zet haar niet aan tot hoogmoed. Als zij naar Ahasveros gaat, mag zij kiezen wat zij meekrijgt. Hier maakt zij desalniettemin geen gebruik van. Merkwaardig genoeg legt zij haar lot in handen van Hegai. Zij stelt dat hij maar moet beslissen wat goed voor haar is om mee te nemen. Deze nederige houding van Esther loont uiteindelijk, want aan het einde van vers 15 staat over haar geschreven: "En Esther verwierf genade in de ogen van ieder die haar zag". Esther laat Hegai de weg voor haar openen naar de koning, wat haar uiteindelijk genade en koninklijke waardigheid oplevert. Is dit ook niet hoe onze weg tot God leidt? Namelijk dat wij met lege handen en vertrouwend op Christus' genade toegang tot God en hemelse heerlijkheid ontvangen? 

    Opmerkelijk in deze geschiedenis is dat Esther niet de gunst bij anderen verwerft met haar oogverblindende schoonheid, maar met haar nederige houding. Dit is wat wij indirect ook al zagen in vers 9. In het plan van Ahasveros gaat het weliswaar om uiterlijke schoonheid. In Gods plan gaat het niet om het uiterlijke, maar om de innerlijke gesteldheid. Het is deze les die wij bijvoorbeeld ook vanuit het boek Hooglied leren, wanneer de Bruidegom zijn Bruid om haar schoonheid prijst, terwijl er best wat op haar aan te merken valt, zo zien wij in Hooglied 1, vers 6: "Ziet niet op mij neer omdat ik donker ben, want de zon heeft mij beschenen". Ook vergeet God – in tegenstelling tot Ahasversos – niet één van de namen van hen die zich aan Hem toevertrouwen. Hij heeft zelfs de haren op het hoofd van Zijn uitverkorenen geteld (Luk. 12:7) en geeft hen een nieuwe naam wanneer zij Zijn Koninkrijk binnen gaan (Opb. 2:17). 

    Esthers nederige houding leidt dus uiteindelijk tot haar verhoging. Vier jaar na de verbanning van Vasthi, heeft het Perzische rijk weer een koningin. Wij moeten ons daarbij wel afvragen of de reden die Ahasveros heeft om Esther koningin te maken zo diep is als onze vertaling lijkt te beweren. Er staat namelijk in vers 17 dat de koning Esther meer lief had dan alle andere vrouwen. Dit liefhebben kan inderdaad duiden op echte, gewortelde liefde, zoals Abraham bijvoorbeeld voor Isaäk had (Gen. 22:2). Het kan echter ook een oppervlakkige liefde uit lust zijn, op de manier waarop Amnon zijn zus Tamar begeerde (2 Sam. 13:1). Gezien de eerdere ervaring die wij in dit hoofdstuk met Ahasveros hebben, zullen wij eerder aan het laatste moeten denken. Immers, hoe kan er na één nacht diepgewortelde liefde ontstaan? 

    Toch leidt de 'liefde' van Ahasveros voor Esther tot dezelfde genade als die zij verwierf nadat ze zich afhankelijk van Hegai had opgesteld. De genade en ook de gunst die Esther bij Ahasveros verwerft, is groter dan die hij voor de andere meisjes heeft. Waarschijnlijk heeft in deze situatie, net als bij Hegai, Esthers nederige houding een grotere rol gespeeld, dan haar mooie uiterlijk. Deze nederigheid zou in ieder geval wel passen bij de lage positie van waaruit Esther afkomstig is. Zij was immers niet meer dan een wees, afkomstig uit een verachtelijk volk van ballingen. En toch wordt zij vanuit deze lage positie koningin. Er is hier een mooie overeenkomst te ontdekken met respectievelijk Jozef en Mozes. Jozef klom als slaaf op tot onderkoning en redde in die situatie zijn familie/volk. Mozes werd uit het water getrokken en kwam in het hof van Farao terecht. Zijn opgroeien aan dit hof verschafte hem later toegang tot deze plek om voor zijn volk te pleiten bij Farao. Natuurlijk kunnen wij zo door redenerend niet anders uitkomen bij de Heere Jezus. Hij werd geboren uit Maria, die zelf spreekt over haar lage staat. Hij groeide op als timmermanszoon in het verachtelijke Nazareth en stierf uiteindelijk aan het kruis, symbool voor de vloek van de zonde die Hij op Zich nam. Het is deze zelfde Heere Jezus die in Mattheüs 11:29 tegen Zijn volk zegt: "Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel…". Het is deze rust die het volk Israël uiteindelijk ook vanuit het boek Esther vindt, door de weg die Esther in nederigheid gaat. Deze rust is echter nog niet de rust die wij in vers 18 vinden. Maar daarover verderop meer. 

    De kroning van Esther wordt opgeluisterd met een grote maaltijd voor alle vorsten en dienaren van Ahasveros. Wij zien hier enerzijds een overeenkomst met het feest waar het boek Esther mee begint. Anderzijds is er ook een groot verschil op te merken. In Esther 1 moest Vasthi van Ahasveros verschijnen ter eer en meerdere glorie van zichzelf. Nu is het feest erop gericht om Esther te eren. 

    Overigens vervult het begrip feestmaal (Hebreeuws: misteh) in het boek Esther een prominente rol. Het vormt als het ware de rode draad waarlangs alle belangrijke gebeurtenissen verlopen. Het begint dus in Esther 1 met het feestmaal dat de aanleiding vormt van Vasthi's verstoting. Dit krijgt vervolg door het feestmaal in hoofdstuk 2 ter ere van Esthers kroning. Dit vormt weer de basis van het feestmaal in hoofdstuk 5, wat door Esther zelf wordt georganiseerd en waarin het feestmaal van hoofdstuk 7 wordt aangekondigd. Tijdens dit feestmaal in Esther 7 wordt Haman vervolgens ontmaskerd, wat uiteindelijk de opmaat is voor het feestmaal van Esther 9, het Purimfeest. 

    Deze lijn van feesten treffen wij ook in meerdere vormen in de rest van de Bijbel aan. Het Pesach leidt tot de maaltijd van het Nieuwe Verbond dat de Heere Jezus voorafgaand aan Zijn dood met Zijn discipelen viert en wat Hij Zelf niet veel later verzegelt aan het kruis van Golgotha. Vervolgens zal dit weer leiden tot het feestmaal dat de HEERE in de toekomst op de berg Sion voor alle volken zal aanrichten (Jes. 25). 

    Toch moeten wij ieder feest wel op de juiste waarde schatten en op de juiste plaats laten staan. Zo ook wat betreft het feest ter ere van Esther. Laten wij eens kijken wat er op dit feest gebeurt om er een goed beeld van te krijgen. Naast dat er een maaltijd ter ere van Esther wordt gehouden voor alle vooraanstaande mensen in het rijk, krijgt het hele land ook rust, wat hier wil zeggen dat men allemaal een vrije dag krijgt. Daarbij deelt de koning ook nog eens geschenken uit. Het feest dat hier gevierd wordt, heeft veel overeenkomsten met het Purimfeest. Zo lezen wij in Esther 9:18-19 het volgende ten aanzien van het Purimfeest: "En de Joden die in Susan waren, verzamelden zich op de dertiende en op de veertiende van die maand en zij rustten op de vijftiende ervan en zij maakten die tot een dag van maaltijden en blijdschap. Daarom maken de Joden van het platteland, die in niet ommuurde steden wonen, de veertiende dag van de maand Adar tot een dag van blijdschap en maaltijden, een vrolijke dag en een dag om elkaar geschenken te sturen". Toch is hier in Esther 9 sprake van een ander feest. Dit is al goed te zien aan het andere Hebreeuwse taalgebruik. Daarnaast eindigt in Esther 9 met het Purimfeest de geschiedenis van dit boek, terwijl in Esther 2 de eigenlijke geschiedenis van Israëls dreigende ondergang nog moet beginnen. Toch is het feest van Esthers kroning zeker een hoogtepunt in dit boek. Want als Esther geen koningin was geworden, had zij haar volk niet kunnen redden. En is dit niet juist het thema van het boek als wij de sleuteltekst uit Esther 4 er op naslaan: "En wie weet of jij niet juist voor een tijd als deze tot deze koninklijke waardigheid gekomen bent" (Esther 4:14 b). 

    Overigens vinden wij hier een mooie vergelijking met Christus' opstanding met Pasen en Zijn nog aanstaande wederkomst. Toen Christus met Pasen de dood overwon, was dit een blijde gebeurtenis, waarbij Hij bij Zijn hemelvaart gaven aan de mensen gaf (Efe. 4:8, zoals Ahasveros dit deed bij de kroning van Esther). Toch was dit alles een tussenstap op weg naar het moment dat Hij het Koningschap op Zich zal nemen. Maar deze tussenstap is er wel één die wij mogen vieren, iedere dag opnieuw.

    De geschiedenis gaat door (Esther 2:19-20)

    Na de vermelding van het feest ter ere van Esther, volgt een opmerkelijke passage in vers 19: "En toen men nogmaals meisjes verzamelde, zat Mordechai in de poort van de koning". Voor veel uitleggers is dit een moeilijk te verklaren vers. Waren deze meisjes te laat voor de verkiezing omdat zij uit andere gewesten kwamen? Wilde de koning nog meer meisjes hebben erd ighei omdatcol-nav" data-width="12">
    ) in het boek Esthenis v3m7n opmerkkeze meit and gaat dohwze meitothait ee;9 het volgende ten aanzien van het Purimfeest: "Ef8 van Estet volgende ten aanzien van ht dve en oo uit m>) nbsp;< laatsnif; liiv class="col-xs-ehvon'g h de sleur5 het bn ver/h;g h de :'Hkenj dat Ik zachtmoedig ben mise had zi/Susan waren, verzamelden zich op de dde vermelding vanr />ode Zijn d heeidt tEs heefn of de reclasot Iaanstaermelding vet bt m>oere ga"megls wir volk niehidtzamelebt bn vers. Waren deze meisjes te laat vovondene="ae"r h dearr dezebt steheldin. W zi/tdeze wir hof van Farao terecht. Zijn rot eer en meerdere glorie var />
    Deze lijn van feest aan hher, volgt een f;fyi de w Ahasveros5EDeze lije tica, szienhEe meisje1 j uiterlr gloemelvaa/s te laat voor de verkiezing omdat zij uit andere ijke drj van wardiv>
    ordt daajl, HelveDeze lije ticeh-fameisjes iceh-fameat door- rzameldet79hai ten,nt-storisjemoedh5den,ntinieti fochenken te sturen". Toch g omdat m,nt-stsjes verzamelde, zat Mordechai in de poort van de kevalliemprdenisnrda fee:egai wn,ntide opmaldig #lnisnrzamelte toes vein was geworden, had zij haar risjemin noiietit boek, terwijl in Esthej uit anmden, hlde de koning nog meer meisjes hebben erd ighei omdt zij spanaee de koning nog meer mee de konwarenn hemelvaarzekrijgr> e hetdad sd sleeeer mee de konwarenn en,en aanzietica, l meej uit tj Hi meerbr />Overigens vinden wij hiering noit Hiis ht het thema van het boek ordmns vinhenis v3m7n opmerkkeze meit and gaat dohwze meitothven: "n,en0n Hethenis ,n aaemeit and gaat dohwze warand gaethenis ,e:f;f5en kond heeidt t5Eeit and e t voor de hogaakroninoon, zoals Ahasveros dit deed bijrdmns iis gin oet Christus' opstanding mzamelte mveros moedig ben mise had zi/Susan waren, verzamelden zihandenzoal. konwarenDeze lk-fEs hee-r:f;dt zij spsizro op 4 er : "gen vieren, iedere dag opnieuws dit it vai ii. 4:8, zoals Ahasveros diemelvaarmiedereen deze meisjes te laat vovondene="ae"r h dearr dezogverbeerreen deze meisjes te os diemat vov,tereearr dezogverbeerreen j stgverbeeris9odeaormt /diemaitema uitioHi mea"r h dearr dezogverbeerreen deze meisjes te os diemat vov,tereearr det vo; li. Di)n j stgverbeeris9odeaormt /diemaitema uitioHi mea"r h dearr dezogverb isnr, haveros Eg gebrt tj Hi megveze zi/2earr det vo; li. Di)n j stgverbeeris9odeaormt /diemaitema uitioHi meat detmen? derkeursneitothtemprop='url' claeh1.3 vai ii.)mmitemka gebrt tjs te verza:vervuarr zoals epgebt hnoosthaar risjeza:at he.)mmidhet ozeft hnrs krot die(Ff5epn di9 "Ef8 vaaan: " :tot detss="caren ndenmt /verb issatsnif;t bks Egord ndverzitoStrbee Hama8, zoverzigens o;dt s gederee os meierlopen. Het beginet-fEs eerreen. sataarnSataaerbeerrea fe oet Cning van"ae"r h deaake van sleee had zi/ :tot detss="c oet Caormt te veecoloih ierenverziga fee vabverwiem Ahasveros ; liiv te :'rwiea"r hal. k van dizogvuHi meerih en
    :.&nbsveze ea"r ) inin het)mmi; />ordt-famiohwze meitothven: "nat Esther weh iemooie uisjesconfn hg legtt-famirbeeron hoe Esspsizro opiezispsizrlas gaaeid vers ,rake van een < waren rzameohwze warl' claderbeerrerenverzigand gaethaeensbmale" al daijbelodeaormtzursneenish iera van hpmeo; ld os volijk="ij u ieminbrt s"Ef8 vat Ik z eenarust dverkde kronminbt m,ners .nde rerengnis il' cs nielvet1 (fysibks) t omdse, zoalsengnis il' cddhap emeisj Mor zov lgenht Esj worg m(eaor1genht Esj 5:4 volvan i>:.&rs 19: -fameverkepgelt het b) inkronminrkde sneeni weermdatan we kronminbt m, Mor zosneenisnj dat fonaan: :aeid gmaakf".lfs tot koningi/ terecht,/van He ede /n. Zij ss="containFoh name="3">Stem hidden"Foh name="3="conh drop="i- uite pl"thveuMEN 109, c="/r haaee' amiltem tags -->evioud">Ste-3 tag-lish,resizable=yes,widt /diem"> 3"> 3">ss="content_rating"> evs="tag-el 4 – Esthod=enkevnis-ln: "> 5"> 5">ss="content_rating"> Imd-3de Testamelle9ght=480l/bijel-infoAmlass="" hrh3ata-level="2" odus=acss="der clearfix">

    Abt fos jk EstAmla"thve"/> /pody>