90-6067-794-3
356 blz.
€ 18,50 paperback uitvoering uitgeverij Gideon-boek
opgenomen 27/9/2009
inhoud De Bijbel de wetenschap 3500 jaar vooruit.
Op de site van Gideon staat het volgende:

Moderne wetenschap in de Bijbel, is dat niet met elkaar in tegenspraak? Wat kan de Bijbel ons dan vertellen over de wetenschappelijke kennis van De Bijbel is inderdaad een oud boek, maar wel een boek vol kennis. Bijvoorbeeld kennis over hygiene, waarmee we vele ziekten hadden kunnen voorkomen, epidemieen hadden kunnen bestrijden. Maar ook kennis over eetgewoonten, waarmee we een ander eetpatroon zouden kunnen aanhouden, en die onze tijd ver vooruit is. Drs. Ben Hobrink is in de Bijbel gedoken, op zoek naar kennis die de wetenschappers nu herontdekken.
Maar wat zegt dit allemaal eigenlijk over de betrouwbaarheid van de Bijbel? Is er door de jaren heen niet mee geknoeid? Of was Mozes de wetenschap inderdaad 3500 jaar vooruit? Valt dat te bewijzen?
En als we om ons heen kijken, naar de manier waarop de aarde functioneert en de natuur zich ontwikkelt, wat verklaart dat alles? Strijkt Charles Darwin de eer op, met zijn evolutietheorie, of past het gehele moderne wereldbeeld beter binnen de kaders van de Bijbel? Ben Hobrink is duidelijk in zijn conclusie. De Bijbel staat vol moderne wetenschappelijke kennis. Lees Moderne wetenschap in de Bijbel en vorm uw mening over de Bijbel: mythe of wetenschap?
waardering Hobrink behandelt veel onderwerpen (Bestrijding en epidemie, hygiene, voeding, natuurwetenschappen en betrouwbaarheid van de Bijbel). Verhelderend, met aardig wat voetnoten. Het boek leest makkelijk weg, maar is soms wat kort door de bocht, maar dat hoort bij de opzet van het boek denk ik.
Op fora zie je heel veel kritiek op het boek, maar ik geloof dat hij de spijker wel op zijn kop slaat bij veel onderwerpen die hij behandeld. Wellicht nog een keer een uitgebreidere, diepgaandere versie van het boek?

• God, een God van gebeurtenissen – deel 2 (slot)

In de Bijbel kunnen wij zien hoe God door gebeurtenissen heen tot de mens spreekt. Het is een gegeven dat door de hele Bijbel heen beschreven wordt, van de schepping af tot aan de komst van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Daarbij is het zo dat God dit op vele verschillende manieren doet. Soms is Gods spreken heel direct waarneembaar, soms is het in stilte. En sommige gebeurtenissen waarin...